Neun Jahre alt ist das bemerkenswerte Memo, das David Mamet, seines Zeichens Skriptautor solcher Meilensteine wie »Glengarry Glen Ross«, »The Verdict« und »Wag The Dog«, an die Autoren der TV-Serie »The Unit« schrieb:
„Someone has to make the scene dramatic. It is not the actor’s job (the actor’s job is to be truthful). It is not the director’s job. His or her job is to film it straightforwardly and remind the actors to talk fast. It is *your* job.
Every scene must be dramatic. That means: the main character must have a simple, straightforward, pressing need which impels him or her to show up in the scene.
This need is why they *came*. It is what the scene is about. Their attempt to get this need met *will* lead, at the end of the scene, to *failure* – this is how the scene is *over*. It, this failure, will, then, of nessecity, propel us into the *next* scene.“
Nachdem ich gerade wieder ein paar besonders schöne Beispiele von Filmen gesehen habe, die sinnlos mäanderten, lege ich diesen Artikel meinen Lesern zur Lektüre unter die Augen — und ans Herz. Das heisst übrigens nicht, dass ich langsame Filme nicht mag — sie müssen allerdings einer dramatischen, nicht bloß dramaturgischen Logik folgen!